Dip in leesvaardigheid na vakantie: de zogenoemde zomerdip.

Bij een aantal kinderen is na een langdurige vakantie een terugval in leesvaardigheid te zien. Dit wordt door veel mensen in het onderwijs de zomerdip genoemd, alhoewel dit natuurlijk ook in de winter plaatsvindt of in de periode dat jouw kinderen lang vakantie hebben gehad. Een zomerdip na kerst? Kan dat? De in onze ogen belachelijk lange vakanties van internationale scholen halverwege het jaar doen de leesvaardigheid geen goed. Het maakt niet uit of het zomer, winter of lente is.

De Nederlandse leesvaardigheid neemt af in de vakantie

Bovendien gaat het daar in Nederland al niet zo goed mee; met deze leesvaardigheid. Je leest veel berichten over 15-jarigen die slecht lezen, en waarvan het Nederlands achteruit gaat. Dit zijn voor ons verontrustende berichten over het Nederlands leesonderwijs. Misschien komt het door deze dips. Hoe staat het eigenlijk met het leesonderwijs in het buitenland? Op welke manier lezen de kinderen van Dutch for Children? Hoe lezen jullie kinderen?

Belangrijk om het lezen in die zogenaamde zomerdip vast te houden

Het is belangrijk om in de schoolvakanties het lezen vast te houden. ‘Makkelijker gezegd dan gedaan…’, hoor ik menig ouder denken. Ja, als je kind toch al niet zo graag leest of problemen heeft met lezen, hoe doe je het dan?? Om het succes van de leesontwikkeling vast te houden en te voorkomen dat deze terugval optreedt, is het belangrijk om ook thuis regelmatig te blijven lezen. En dat is nu vaak juist het probleem.

Interactief voorlezen kan een oplossing zijn. Lees zelf voor, of lees om de beurt een zin of alinea. Stel vervolgens vragen:

  • Vooraf stel je vragen die gaan over boekoriëntatie of verhaalbegrip, zoals bijvoorbeeld wijzend op de kaft en kijkend naar de afbeelding en de titel: ”Waar denk je dat het verhaal over gaat?”.
  • Tijdens het verhaal kun je bijvoorbeeld voorspellende of projecterende vragen stellen, zoals: “Hoe zou hij zich voelen?”, “Hoe zal hij het oplossen?”, “Wat is er nu aan de hand?”. Ook kun je praten over de afbeeldingen bij de tekst en wat moeilijkere woorden betekenen.
  • Na het verhaal praat je over de inhoud van het boek, de personen, het thema, hoe het verhaal verloopt, etc.

Vragen stellen bij interactief voorlezen

We zijn vaak gewend om ‘wat’- en ‘waar’-vragen te stellen. Het taalaanbod is dan vooral gericht op het benoemen van begrippen en minder op interactie. De kinderen worden dan als het ware overhoord over wat ze al kennen en je vraagt op deze manier niet naar nieuwe kennis. Het is goed om te variëren in het soort vragen dat je stelt. In dit artikel vind je een overzicht met soorten vragen die een kind tijdens interactief voorlezen kunt stellen. Hierbij leg ik de volgende vragen uit: de non-verbale antwoordvragen, ja- en nee-vragen, in-en aanvul-vragen, meerkeuze en open vragen. Deze eerste soorten vragen leiden tot minder interactie dan de laatste open vragen. Het is afhankelijk van de leeftijd en het taalniveau welke soorten je het beste kunt gebruiken. In dit artikel over hoe je het beste interactief kan voor lezen om de leesvaardigheid te stimuleren vind je meer uitleg.

Hoe zorg je ervoor dat de leesontwikkeling van je kind tijdens de schoolvakantie doorgaat?

In de schoolvakantie kan de leesontwikkeling van je kind gewoon doorgaan. Enkele tips om de zomerdip te voorkomen:

  • Stop zelf niet met lezen! Laat je kind zien dat lezen leuk is en juist iets is wat je voor je plezier doet. Pak dus lekker zelf je favoriete boeken of gooi je e-reader of iPad vol en ga centraal zitten lezen.
  • Op vakantie of thuis: die zomerdop overkom je met creatief zijn. Neem leuke taalspellen mee of speel ze met de hele familie online. Talige spelletjes zoals scrabble, galgje, woordslang en maan roos vis spelletjes voor beginnende lezers zijn erg leuk om de zomerdip op te vangen.
  • Tip 3 is een inkoppertje: neem leuke kinderboeken mee in de vakantiekoffer of op de E-reader of I-pad! Ook kun je bij Dutch for Children vertellen wat jouw kind leuk vindt en we maken een vakantie-leesboekje op maat! Hoe geweldig is dat?!
  • Gemak dient de mens: taal en lezen zijn overal! Denk aan lokale kranten, verkeersborden, de menukaart, borden onderweg, foldertjes van plekken die je wilt gaan bezoeken, een boekje over het land of een informatief boek over een favoriet onderwerp van je kind. Ook strips, en samenleesboeken zijn leuk om te lezen. Alles is zinvol, zolang je kind het leuk vindt wat hij leest!
  • En wat dacht je van lol op de achterbank? Voor lange autoritten zijn bijvoorbeeld autobingo, raad wie ik ben, de kleur is, vind de rode, blauwe etc. auto erg leuk. Of zet een luisterboek aan op de speaker.
  • Wat altijd en overal kan: Verzin samen verhalen. Als de kinderen jong zijn doe je dit bijvoorbeeld met in de hoofdrol je eigen kind, gezinsleden en misschien belangrijke knuffeldieren. Als ze ouder zijn doe je dit bijvoorbeeld met behulp van verhaalkaartjes óf laat iedereen zijn fantasie werken en bedenk ieder een deel, om vervolgens het verhaal aan elkaar te rijgen zodat je samen tot een mooi einde komt.

Meer lezen over de zomerdip, deze na-de-vakantie-leesdip?

Ga naar de online Nederlandse bibliotheek met luisterboeken en e-boeken!
Check direct ook Booxalive met voor alle leeftijden (voor)leesplezier!
Lees het theoretische kader, dit is erg prettig en informatief om te lezen.
En als laatste: de Bieb met digitale prentenboeken

Hoe voorkomen wij dit soort leesdips bij Dutch for Children?

Wanneer kinderen bij ons online Nederlands les volgen – of dit nu peuters en kleuters, basisschoolkinderen of kinderen in het voortgezet onderwijs zijn – besteden we erg veel aandacht aan taal beleving. Dit houdt in, dat we precies weten wat je kind leuk vindt, bij hem past en hem prikkelt om net dat stapje anders of hoger te gaan. Wil je meer weten, neem dan contact met ons op. Alle eerste gesprekken zijn vrijblijvend! Wil je beter begrijpen waarom onze manier van onderwijs weekt, lees dan meer over les op maat.