De 5 leukste taken van online juf Anja zijn:
- contact met kinderen
- het enthousiasme van kinderen
- samen van lezen genieten
- werken met verschillende leeftijden
- enthousiaste reacties van ouders via de mail
Een dag uit het leven van online juf Anja
Juf Anja werkt deze week twee jaar als online leerkracht bij Dutch for Children. Bovendien werkt ze al 35 jaar in het onderwijs. Ik mocht haar vorige week interviewen over haar jaren in het onderwijs en haar werk bij ons. En zo ontstond dit leuke artikel over haar werkdag en werk voor Dutch for Children.
Eerst stelde ik haar een paar vragen over het beroep leerkracht basisonderwijs
1. Waarom wilde je leerkracht basisonderwijs worden?
Mijn oma is altijd leerkracht geweest en ik mocht al als driejarige met haar mee. Ik had daar vanaf het begin zo een goed gevoel bij dat ik eigenlijk nooit iets anders heb gewild dan juf zijn.
2. Hoe lang zit je al in het onderwijs? 35 jaar met een korte tussenpozen.
Als online leerkracht in het buitenland werken
3. Sinds wanneer geef je al online les? Ik geef 5 oktober alweer twee jaar online les. Het leuke is dat ik nu in Portugal woon en dus ook als leerkracht in het buitenland werk.
4. Met hoeveel collega’s werk je? We zijn met z’n 10-en.
5. Vind je dat leuk? Prettig om elkaar eens in de zoveel tijd online te zien, maar het is niet zoals op school. Dan is het toch wel gemakkelijker om af en toe bij het koffieapparaat een praatje te hebben.
Fijn dat ik wel altijd terecht kan bij jou, Wendy, of bij mijn collega’s.
De taken als online leerkracht
6. Wat zijn je taken als online juf? Als online leerkracht ben ik vooral bezig met ideeën op te doen en zo de lessen voor te bereiden. We werken bij Dutch for Children op maat voor ieder kind. Dus ik kijk naar zijn of haar interesses en niveau en daar maak ik voor ieder individueel kind een les op.
Meer taken zijn: les uitwerken voor individueel kind, nakijkwerk, (prenten)boeken zoeken, lesgeven, vergaderen een keer in 4-6 weken, overleg met ouders, administratie van de uren en de lesvoortgang, mails versturen.
”Uitleg van een spellingsregel voorbereiden, taalspelletjes, een kort gesprekje met de ouders van Tim, en een dikke duim van de handpop als Els goed mee heeft gedaan: de volle dag van online juf Anja.
Een normale werkdag van online juf Anja
Het schema is als volgt:
8.00-8.30 uur opstaan.
Dan ga ik altijd even zwemmen.
Tijd voor het klaarzetten van de lessen.
10.00 uur begint de eerste les.
10.00-10.30 uur les.
Mail sturen na de les aan ouders.
Even pauze met koffie.
11.30-12.30 uur de volgende les.
Mail sturen aan de ouders.
Lunchen en dan ben ik even vrij: wandelen of werken in mijn moestuin, lezen.
Daarna gaat het aan één stuk door:
15.30 uur-16.00 uur les.
16.30 uur-17.00 uur les.
17.15-18.15 les.
Om 18.30 uur ga ik het eten voorbereiden.
Na het eten verstuur ik meestal nog wat mailtjes of kijk ik na.
Daarna lekker even wandelen, of andere ontspanning zoeken.
En, sinds kort ben ik op donderdag en zondag vrij!
7. Wat had je verwacht van het online leerkracht zijn bij Dutch for Children?
Ik wist het niet, ik ben gewoon gelijk begonnen. Toen ik via video een aantal lessen van jou (Wendy) zag, kreeg ik er meer beeld bij. Ik had niet verwacht dat het zo leuk en goed werkt en dat je zo een band met leerlingen kan opbouwen. Ik ga nu zelfs twee leerlingen in het echt zien, als ik naar Nederland op vakantie ga.
Leuke en minder leuke taken van het beroep juf
8. Leuke dingen van je beroep online juf: welke zijn dat?
Online juf zijn is leuker dan ik dacht. Het contact met kinderen, het enthousiasme van de kinderen en de leuke reacties van ouders via de mail. Je krijgt echt wat van de kinderen terug. Ook vind ik het zo lief als kinderen interesse in me hebben en vragen: “Hoe gaat het met jou?’’
De combinatie van werken met verschillende leeftijden en niveaus is ook zo leuk aan online werken. Ik heb ze van (heel) jong tot groep 8.
Met de kleuters vind ik het geweldig werken met handpoppen en prentenboeken.
Maar, ook geniet ik volop van het samen lezen met oudere leerlingen of discussiëren over een bepaalde stelling.
Samen genieten van boeken met kinderen. Wat zit erachter het verhaal: het thema/ idee.
9. Zijn er minder leuke taken als online leerkracht?
Ja: Leerverslagen maken, omdat dat ook op maat is, is dat veel werk. Administratie van uren bijvoorbeeld, vind ik ook minder leuk, maar dat is maar weinig bij dit werk.
10. Wat vind je het lastigste aan online leerkracht zijn? Waarom dat?
Gebeurt zelden, maar als het een jonge leerling is die geen zin heeft en je moeilijk zijn aandacht krijgt, is dat wel eens moeilijk, maar ik het ook als een uitdaging.
Wat je zeker niet wilt missen uit de dag van online juf Anja
11. Kun je vertellen wat het raarste, leukste of opvallendste is wat je ooit hebt meegemaakt met je leerlingen?
Er werd opgenomen en de auto werd geparkeerd. De leerling kreeg zo een half uur les op de achterbank via de Ipad.
Dit is ook een keer eerder onderweg gebeurd, al rijdend, op weg naar vakantie.
Dat moet natuurlijk niet te vaak gebeuren, maar zo een keer is wel leuk. We zijn nu eenmaal flexibel bij Dutch for Children!
12. Als je geen leraar was geworden wat dan? Ik zou het écht niet weten. Het was gewoon een uitgemaakte zaak: ik zou juf worden. Punt.
13. Wat is één ding wat je leerlingen nog weten niet van juf Anja?
Wat ze nog niet van juf Anja weten…. tja..
Dat ik een moestuin heb, heel veel perziken had en daar heel veel jam van heb gemaakt én daarna nog perziken moest weggeven.
En, dat ik heel veel prentenboeken heb en nog steeds verzamel.
Als laatste: Dat juf Anja ook zeilt.