‘’Dutch for Children is the best online school!’’, riep een van onze leerlingen laatst uit. Het was een Nederlandse leerling die al vier jaar in de USA woont, die dit riep. Wat een heerlijk compliment! Het zette me later ook aan het denken. Ik vroeg hem: “Wat maakt Dutch for Children nu precies de beste online school voor hem?
‘’Jullie online lessen zijn nooit saai!’’
We praatten daar wat over door. Hij vindt het zo leuk dat we verschillende dingen doen. Hij vertelt: “De ene keer lezen we, dan gaan we iets (een verhaal) verzinnen en dan schrijven. De andere keer verzinnen we eerst een verhaal en mag ik daarna een strip maken; gewoon tekenen…’’ .
Als leerkracht weet ik natuurlijk dat we de online Nederlandse lessen zo gevarieerd mogelijk opbouwen en veel van werkvormen wisselen. De leerkrachten zorgen hierbij dat de verschillende taalonderdelen zoals taalbeleving, lezen, begrijpend lezen, luisteren en spreken, spelling en grammatica allemaal aan bod komen. Dit doen we niet in één les, maar wel in een reeks lessen, vaak rond een thema.
“Ook de spelletjes zijn geweldig!’’
Hij bedoelt de vele taalspelletjes die we door de weken heen spelen. Zijn favoriet is het spel Ruzzle. Een soort Boggle, een woordspel, waarbij het de bedoeling is zo veel mogelijk woorden te vinden in een bepaald rooster, binnen een bepaalde tijdslimiet.
We spelen online Galgje en we maken zelf woordzoekers op de computer. Soms programmeren we gezamenlijk. We maken dan figuren en dieren die met Nederlandse commando’s laten lopen, springen of dansen.
‘’Het mag in mijn joggingsbroek van mama en jou!”
Hij krijgt les in het weekeinde. Dat vinden hij en zijn moeder erg fijn. Dan is hij gewoon lekker thuis en zit hij inderdaad met joggingbroek en een kopje thee voor de computer. De andere dagen heeft hij vaak activiteiten na school en is hij doodop als hij thuiskomt.
Onze online school is het hele jaar open. De lessen kunnen op alle dagen en op veel momenten van de dag. Dit kan doordat we online wereldwijd werken. Onze leerkrachten wonen ook op verschillende plaatsen in de wereld en zo vinden we altijd een goede match.
“Ik vind de teksten over Fortnite erg leuk!”
Hij is gek op Fortnite en daar spelen we tijdens de lessen op in. Grammatica, spelling of begrijpend lezen saai? Niet als je dat met zinnen of teksten doet die over je favoriete game gaan.
Regelmatig krijg ik de vraag welk onderwijsprogramma wij gebruiken. Zo werkt het dus niet bij Dutch for Children. Onze online lessen zijn geheel op maat, uniek, voor iedere leerling. Niveau, motivatie en interesses, leerstijl en leefomgeving zijn leidend tijdens de lessen.
“Jij vindt het niet erg als ik het een beetje gek zeg…”
Hier moest ik even op doorvragen, maar het ging om zijn uitspraak van sommige Nederlandse woorden. Hij leeft sociaal al vier jaar in het Engels. Het gaat er kortom om dat wij als leerkrachten en zelf expats begrijpen hoe talen zich kunnen mengen; dat dit bij expat- of buitenlandleven hoort en zeker niet als gek of als een onoverkomelijke fout wordt gezien.
Een gesprek met een gouden randje over ’the best online school’
Wat enorm leuk om zo een gesprek met een van onze leerlingen te hebben. Het leuke is dat ik als directeur van een relatief kleine school al mijn leerlingen en ouders ken; afstand speelt geen rol. Zo heb ik het voorrecht om regelmatig met hun te spreken en te evalueren. Jullie begrijpen dat dit gesprek er één met een gouden randje was.
Wil je meer weten over onze online school Dutch for Children, bezoek dan onze home pagina met alle informatie op een rij. Heb je eerste vragen kun je kijken op onze FAQ-pagina of kun je mij een bericht sturen. Ik hoor graag van je!
Meer lezen over leren op maat, lees dan o.a. dit artikel in de Trouw ”Het leerproces van een kind is per definitie persoonlijk. Ieder kind is immers anders en leert op zijn eigen manier.”