AND MORE...

Dutch for Children and more..

Nederlandse privéles voor kinderen via Skype, Hangouts of videobellen via messenger of WhatsApp.



+599 95105171
w: www.dutchforchildren.nl
e: dutchforchildren@gmail.com

Nieuw!

Online lessenVoor een impressie. Lessons onlineGet an impression.

Gratis proefles! Neem hier contact op. Free trial lesson.

 
En informeer hier naar onze feestelijke december tarieven!

Reviews van ouders en leerlingen. Reviews from parents and students.

Tips Kinderboekenweek

Laatste tip

Bij:

Het liedje van Kinderen voor kinderen: "Gruwelijk eng''

  • Dans mee, stap voor stap met de video
  • Karaoka of playback mee met het liedje
  • Speel het liedje op een instrument met de bladmuziek
  • 5  leuke andere lesideeën
Tip 1: bij griezelgedichten zoals Spook Spaghetti!
Griezelige geluiden maken
 
Nodig:
Verschillende muziekinstrumentjes en voorwerpen om spannende geluiden mee te maken, zoals papier, plastic zakjes, bubbeltjesplastic, steentjes in een bakje, een fietspomp, een rasp, een sleutelbos, knikkers in een plastic fles, rammelende kopjes op een dienblad en takjes uit de tuin. Een groot vel papier en een stift.
Het gedicht.Leg de instrumenten en andere voorwerpen klaar in de kring.
Aan de slagStap 1. De leerlingen zitten in een kring in het speellokaal. Lees het verhaal of gedicht voor. Leg de nadruk op geluiden die je in het spannende bos hoort. Bedenk samen met de leerlingen hoe deze geluiden kunnen klinken: hard of zacht, hoog of laag, lang of kort?Stap 2. Bespreek wat voor spannende dingen er in het bos kunnen zijn: wilde dieren (welke?), enge bomen (hoe zien die eruit?), andere dingen... Teken er een aantal op het grote vel papier.Stap 3. Bespreek spannende geluiden. Waarom klinkt iets spannend (een vreemd geluid dat je niet verwacht)? Wie kan een heel spannend geluid maken met zijn stem? Reik zelf ook spannende geluiden aan: Wie kan er sissen? Kun je dat heel lang? Of heel zacht? Heel spannend of grappig? Wijs een tekening op het papier aan van een spannend ding uit het bos. Laat een aantal leerlingen een bijpassend geluid maken met hun stem of lichaam en kies met elkaar welk geluid er het beste bij past. Maak zo bij verschillende tekeningen een spannend geluid.Stap 4. Herhaal Stap 3, maar maak nu gebruik van de verschillende instrumenten en voorwerpen die u heeft klaargelegd. De instrumenten kunnen ook op andere manieren gebruikt worden dan gewoonlijk: sla eens op de rand van een trom, of wrijf met nagels over het vel...Stap 5. De leerlingen zitten verspreid in het speellokaal. Ze zijn bomen of beesten in het Wilde Woeste Woud. Iedere leerling kiest een eigen spannend geluid dat hij met zijn stem, lichaam of instrument maakt. Loop nu rustig langs. Wanneer u voor een leerling staat, maakt deze zijn spannende geluid, wanneer u weer wegloopt, is het weer stil. Loop verschillende routes. Varieer door nu eens langzaam, dan weer snel te lopen. Ook leerlingen kunnen door het bos lopen. Wanneer meer leerlingen tegelijk lopen, moet de rest goed opletten. Zo klinken ook meer geluiden tegelijk.Nodig:
Verschillende muziekinstrumentjes en voorwerpen om spannende geluiden mee te maken, zoals papier, plastic zakjes, bubbeltjesplastic, steentjes in een bakje, een fietspomp, een rasp, een sleutelbos, knikkers in een plastic fles, rammelende kopjes op een dienblad en takjes uit de tuin. Een groot vel papier en een stift.
Het gedicht.
Leg de instrumenten en andere voorwerpen klaar.
 
Aan de slag
Lees het verhaal of gedicht voor. Leg de nadruk op geluiden die je in het spannende bos hoort. Bedenk samen met de kinderen hoe deze geluiden kunnen klinken: hard of zacht, hoog of laag, lang of kort?
Bespreek wat voor spannende dingen er in het bos kunnen zijn: wilde dieren (welke?), enge bomen (hoe zien die eruit?), andere dingen... Teken er een aantal op het grote vel papier.
Bespreek spannende geluiden. Waarom klinkt iets spannend (een vreemd geluid dat je niet verwacht)? Wie kan een heel spannend geluid maken met zijn stem? Reik zelf ook spannende geluiden aan: Wie kan er sissen? Kun je dat heel lang? Of heel zacht? Heel spannend of grappig? Wijs een tekening op het papier aan van een spannend ding uit het bos. Laat een aantal leerlingen een bijpassend geluid maken met hun stem of lichaam en kies met elkaar welk geluid er het beste bij past. Maak zo bij verschillende tekeningen een spannend geluid.
Herhaal Stap 3, maar maak nu gebruik van de verschillende instrumenten en voorwerpen die je hebt klaargelegd. De instrumenten kunnen ook op andere manieren gebruikt worden dan gewoonlijk: sla eens op de rand van een trom, of wrijf met nagels over het vel...
Als er meerdere kinderen meedoen: De kinderen zitten verspreid in de kamer of in de tuin. Ze zijn bomen of beesten in het Wilde Woeste Woud. Ieder kind kiest een eigen spannend geluid dat hij met zijn stem, lichaam of instrument maakt. Loop nu rustig langs. Wanneer je voor je kind staat, maakt deze zijn spannende geluid, wanneer je weer wegloopt, is het weer stil. Loop verschillende routes. Varieer door nu eens langzaam, dan weer snel te lopen. Ook de kinderen kunnen door het bos lopen. Wanneer meer kinderen tegelijk lopen, moet de rest goed opletten. Zo klinken ook meer geluiden tegelijk.

 

Tip 1 Griezelige geluiden maken!

Bij:

  • Spook Spaghetti. Het gedicht van Nannie Kuiper.
  • Het boekenspook. Het digitale prentenboek van booxalive.

Wat heb je nodig?

  • Verschillende muziekinstrumentjes en voorwerpen om spannende geluiden mee te maken, zoals papier, plastic zakjes, bubbeltjesplastic, steentjes in een bakje, een fietspomp, een rasp, een sleutelbos, knikkers in een plastic fles, rammelende kopjes op een dienblad en takjes uit de tuin. Een groot vel papier en een stift.
  • Het gedicht.
  • Leg de instrumenten en andere voorwerpen klaar.

Aan de slag

  • Lees het verhaal of gedicht voor. Leg de nadruk op geluiden die je in het spannende bos hoort. Bedenk samen met de kinderen hoe deze geluiden kunnen klinken: hard of zacht, hoog of laag, lang of kort?
  • Bespreek wat voor spannende dingen er in het bos kunnen zijn: wilde dieren (welke?), enge bomen (hoe zien die eruit?), andere dingen... Teken er een aantal op het grote vel papier
  • Bespreek spannende geluiden. Waarom klinkt iets spannend (een vreemd geluid dat je niet verwacht)? Wie kan een heel spannend geluid maken met zijn stem? Reik zelf ook spannende geluiden aan: Wie kan er sissen? Kun je dat heel lang? Of heel zacht? Heel spannend of grappig? Wijs een tekening op het papier aan van een spannend ding uit het bos. Laat een aantal leerlingen een bijpassend geluid maken met hun stem of lichaam en kies met elkaar welk geluid er het beste bij past. Maak zo bij verschillende tekeningen een spannend geluid.
  • Herhaal Stap 3, maar maak nu gebruik van de verschillende instrumenten en voorwerpen die je hebt klaargelegd. De instrumenten kunnen ook op andere manieren gebruikt worden dan gewoonlijk: sla eens op de rand van een trom, of wrijf met nagels over het vel..
  • Als er meerdere kinderen meedoen: De kinderen zitten verspreid in de kamer of in de tuin. Ze zijn bomen of beesten in het Wilde Woeste Woud. Ieder kind kiest een eigen spannend geluid dat hij met zijn stem, lichaam of instrument maakt. Loop nu rustig langs. Wanneer je voor je kind staat, maakt deze zijn spannende geluid, wanneer je weer wegloopt, is het weer stil. Loop verschillende routes. Varieer door nu eens langzaam, dan weer snel te lopen. Ook de kinderen kunnen door het bos lopen. Wanneer meer kinderen tegelijk lopen, moet de rest goed opletten. Zo klinken ook meer geluiden tegelijk.
Met dank aan het Kunstgebouw voor dit leuke idee!
 

Tip 2 Spoken maken

Bij:

  • Spook Spaghetti. Het gedicht van Nannie Kuiper.
  • Het boekenspook. Het digitale prentenboek van booxalive.

Voor de kleinsten van een wit bekertje

Benodigdheden:
  • Wit plastic drinkbekertje
  • Witte plastic tas
  • Zwart papier
  • Stukje wol
  • Naald
  • Schaar
  • Lijm
Werkwijze:
  • Knip smalle stroken uit de plastic tas
  • Plak de stroken aan de binnenkant van de beker
  • Knip ogen en een mond uit het zwarte papier en plak deze op de beker
  • Rijg je wol door het oog van de naald
  • Prik met je naald een klein gaatje in de bodem van de beker en trek de wol hier doorheen
  • Leg een knoopje in de wol zodat je je spookje kunt ophangen.

Voor de ouderen van stof

  • Pak een wit t-shirt. Pak vervolgens de schaar en knip er een paar grote vierkante stukken uit.
  • Maak van WC-papier of Aluminium Folie een grote ronde prop: dit wordt het hoofdje van het spookje. 
  • Leg de prop in het midden van de witte doek en vouw de stof om de doek heen. Gebruik een touwtje om het bolletje "op te sluiten" in de stof. Je spookje is nu bijna klaar.
  • Plak stukje gekleurde stof op het spookje, of gebruik een viltstift om er een gezichtje op te tekenen.

Tip 3 dierensoep maken

Bij:

  • Kattensoep, het kinderboekenweekgeschenk!

Wat heb je nodig?

Ingrediënten voor 4 personen  
  • 300 g winterpeen
  • 4 stengels bleekselderij
  • 1 prei
  • 3 laurierblaadjes
  • 1 ui
  • 1½ liter kraanwater
  • 250 g knolselderij
  • 3 tabletten groentebouillontabletten
  • dieren 'vermicelli' (pasta)

Aan de slag

  • Snijd de uiteinden van de winterpeen ruim af en doe deze in een vergiet. Voeg de uiteinden van de bleekselderij en het uiteinde en groen van de prei toe. Haal de blaadjes van de selderij, houd achter tot stap 4. Voeg de selderij takjes toe. Was alles zorgvuldig, snijd in stukken en breng in een ruime pan met 1.5 liter water, de ui en laurier aan de kook. Laat op laag vuur 45 min. trekken.
  • Snijd de peen en geschilde knolselderij in blokjes van 1/2 x een 1/2 cm. Snijd de bleekselderij in boogjes en de prei in ringen.
  • Maak een theedoek nat, wring uit en leg in het vergiet. Zet deze op een pan. Schenk de bouillon met de groenten erdoor en vang de bouillon op in de pan. Breng op smaak met de bouillontabletten, peper en zout.
  • Voeg de kleingesneden groenten toe en breng aan de kook. Laat de soep 5 min. koken of tot de groenten beetgaar zijn.
  • Voeg de dieren'vermicelli' toe.
  • Snijd de blaadjes van de selderij fijn en voeg toe.

Lekker met bruinbrood met kaas.

Tip 4 Tienertips

Ben je tussen de 15 en 18 jaar? Leer je Nederlands? Vind je lezen moeilijk? Dan zijn hier twee voorbeelden van  spannende leuke boeken voor jou! Uiteraard in het thema van de Kinderboekenweek.
 
1. De tuinman van de nacht. Terry Fan, Eric Fan, e.a. ''
Op een ochtend ziet een boom er helemaal anders uit. De boom lijkt nu op een uil. Elke dag zien meer bomen er helemaal anders uit. Wie knipt de bomen zo mooi?''
 
2. De zombietrein en andere stripgedichten. Edward van de Vendel, Floor de Goede (ill.) 
''Een stripgedicht? Jep, dat is een strip en een gedicht. Of ook wel: geweldige prenten en korte zinnen vol grapjes.
Op elk blad lees je een heel kort verhaal.
 
Vind hier meer boeken in deze categorie.
 

Tip 5 Quiz en husselen

Bij:

  • De GVR van Roald Dahl.
De GVR is een erg leuk boek en lokt uit tot heel veel talige activiteiten:
  1. Deze online quiz is erg leuk voor kinderen vanaf 9 jaar.
  2. Hier vind je hoe je hier mee om kan gaan.
  3. Husselen en puzzelen met woorden:
Hoe hoort het ook alweer?
■ ‘Denkt jij soms dat ik jou voor het doekje houd?’ = Iemand voor het lapje houden.
■ ‘Als ik het niet doet, word ik vel overheen.’ = Vel over been zijn.
■ ‘Weet je zeker dat je me niet zomaar wat op de mouw naait?’ = Iemand iets op de mouw spelden.
 
Gehusselde husseltaal
■ Fropskottel = Een groene drank met prik, die de GVR en de andere reuzen drinken in plaats van water.
■ Flitspoppen = Dit doet een reus als er een ploppend geluid uit zijn achterste komt.
■ Flipfloppig = Heel groot.
■ Snoskommer = Een knobbelig, langwerpig stuk groente met zwarte en witte strepen dat walgzaam smaakt. 
■ Kwikrotter = Iemand die gemeen en vervelend is.
■ Trollenklopper = Een van de allerergste nachtmerries die je kunt hebben.