AND MORE...

Dutch for Children and more..

Nederlandse privéles voor kinderen via Skype, Hangouts of videobellen via messenger of WhatsApp.



+599 95105171
w: www.dutchforchildren.nl
e: dutchforchildren@gmail.com

Kortingsmaand!

600 + likes!

En iformeer hier naar onze feestelijke december tarieven!

Waarom Dutch for Children and more?

  • op maat gemaakte lessen
  • flexibele lestijden
  • online privéles vanuit huis
  • géén reistijden
  • lesmateriaal inbegrepen
  • een veilige eduactieve online omgeving
  • gemakkelijk en frequent contact

Kijk hier online lessen mee en meld je aan voor een gratis proefles.

Lees hier wat andere ouders en leerlingen vinden: Reviews van ouders en leerlingen. 

 

Over lezen

Al sinds ik moeder ben, nu al zo’n 15 jaren, begrijp ik dat kinderen het beste leren vanuit zichzelf. Ook begrijp ik goed zeker sinds ik ook leerkracht ben, dat dat meestal niet heel het leven kan. Toch pas ik deze gedachte zoveel mogelijk in in mijn lessen en adviezen.
 
Zeker als het over lezen gaat. Als je wilt dat kinderen (blijven) lezen en ook dat ze begrijpend leren lezen, is het belangrijk dat ze lezen wat ze ze leuk en/of interessant vinden. Al sinds ik moeder ben, nu al zo’n 15 jaren, begrijp ik dat kinderen het beste leren vanuit zichzelf. Ook begrijp ik goed zeker sinds ik ook leerkracht ben, dat dat meestal niet heel het leven kan. Toch pas ik deze gedachte zoveel mogelijk in in mijn lessen en adviezen.
 
Zeker als het over lezen gaat. Als je wilt dat kinderen (blijven) lezen en ook dat ze begrijpend leren lezen, is het belangrijk dat ze lezen wat ze ze leuk en/of interessant vinden. 

Al sinds ik moeder ben, nu al zo’n 15 jaren, begrijp ik dat kinderen het beste leren vanuit zichzelf. Ook begrijp ik goed zeker sinds ik ook leerkracht ben, dat dat meestal niet heel het leven kan. Toch pas ik deze gedachte zoveel mogelijk in in mijn lessen en adviezen. Zeker als het over lezen gaat. 

Als je wilt dat kinderen (blijven) lezen en ook dat ze begrijpend leren lezen, is het belangrijk dat ze lezen wat ze ze leuk en/of interessant vinden. 

 

Een kleine anekdote van ongeveer 6 jaar geleden, toen mijn jongste leerde lezen en er met iedere klank een wereld voor hem openging. Toen het leesproces vorderde, hadden we het er vaak over wat hij las, wat er stond, waar het verhaal over ging. Rijtjes moest hij ook lezen op school. En vele herhalingsoefeningen maken. Allemaal volgens de methode. Hij vond dat verschrikkelijk en ik merkte dat hij langzaam zijn interesse leek te verliezen in het lezen.

‘’Not on my watch’’. Dus ging ik aan de slag. Denkend: ‘’Wat vindt hij leuk? Waar gaat hij helemaal voor?’’ En dat was Pokemon. 

Vanaf dat moment wits ik wat ik moest doen en was het relatief simpel. We maakten samen op de computer een boek over Pokemon. Hij vertelde over wie het ging, wat er gebeurde en zocht de juiste figuren en poppetjes erbij. En: hij schreef, hij las én wij waren heerlijk samen bezig. Toen het boek af was, nam hij het trots mee naar school. Ouders kwamen later naar me toe en vroegen hoe ik hieraan kwam. Toen ik vertelde dat we dat samen zelf hadden gemaakt, was het mooiste compliment: “Zo wil mijn zoon ook wel leren lezen’’.